Concept gebiedsvisie Maassluis West start met Participatie!

Voorzitter, de titel van het raadsvoorstel dekt de lading niet en is mogelijk ook de oorzaak van alle commotie die is ontstaan omdat het suggereert dat we al een besluitnemen over de gebiedsvisie.

Instemming geven is min of meer besluiten en akkoord gaan. En dat is nu precies waar het vanavond niet over gaat, maar waarom de aanwezige wel in grote getalen aanwezig zijn en waar ze bang voor zijn.

We besluiten vanavond wat anders: namelijk in te stemmen met de ruimtelijke kaders van de concept gebiedsvisie en deze vrij te geven voor de participatie. Zodat er na het participatieproces een definitieve gebiedsvisie kan worden opgemaakt waarover we dan als gemeenteraad een beslissing zullen moeten nemen. Maar niet eerder dan dat er een gedegen participatieproces is afgerond, zoals we dat in de beleidsnotitie participeren onder de nieuwe omgevingswet hebben vastgesteld in september 2021.

De richting is kaderstellend en op een belangrijk thema, zal er wat de VVD Maassluis betreft een belangrijke nuancering moeten worden aangebracht. De minimale aantallen die genoemd zijn in de stukken zijn wat ons betreft niet hard. Daarentegen hebben we wel een woningopgave in de stad, willen we graag dat mensen kunnen blijven wonen in Maassluis, of het nu onze eigen kinderen zijn, Maassluise ouderen die een appartement willen of inwoners die er alleen voor zijn komen te staan.

Wij wensen de wethouder en de betrokkenen een succesvol participatie traject toe om samen te komen tot een gedragen visie. Die wij dan als Raad kunnen vaststellen.

U kunt het Amendement (wat door meerdere politieke partijen in Maassluis is mede ingediend) hieronder lezen middels klikken op de link.

Amendement VVD Maassluis: Voorstel instemmen met de ruimtelijke kaders en het participatieplan voor de concept Gebiedsvisie Station West