Inbreng VVD Maassluis begrotingsdebat 2023-2026

Tijdens het debat over de begroting 2023-2026 heeft fractievoorzitter Dick Snoeck een drietal moties ingebracht en een helder betoog gehouden over onder meer het stadhuis, verkeer en ondernemers.

Dit betoog begon met de huidige maatregelen vanuit Maassluis voor de middengroep:

De begroting is nu de eerste uitwerking van het coalitie akkoord en geeft financieel de kaders aan van waaruit het toegezegde college programma kan worden uitgewerkt. Omdat 2026 nog onzeker is, doen wij niet mee met het graaien uit de overschotten en steunen wij de motie van het CDA om een voorziening te treffen t.b.v. het begrotingsjaar 2026, waarbij wel de kanttekening willen maken dat zodra er financiële ruimte komt vanuit het rijk en de reserve voorziening 2026 niet nodig blijkt te zijn, dat deze terug vloeit naar de algemene reserve.
De € 1 miljoen die beschikbaar is gesteld door het college voor het verlichten van de lasten is wat betreft VVD Maassluis voor de groep die geen recht heeft gehad op toeslagen etc. Deze middengroep, de motor van Nederland die elke dag naar zijn of haar werk gaat, moet ondersteunt worden in deze tijd van extreme inflatie. De afgelopen jaren is er steeds vanuit de solidariteitsgedachte veel ondersteuning geboden aan de sociale minima en ook nu heeft het kabinet Rutte die groep collectief gesteund, maar steun aan de motor van Nederland hapert en is nagenoeg niet geholpen. De solidariteit is nu hard nodig voor de motor van Nederland, ook om chagrijn bij deze groep de voorkomen. De motor is daar veel te belangrijk voor.

Daarnaast is een aantal punten aangekaart.

• Stadhuis: de technische levensduur van het stadhuis loopt richting de einddatum, diverse installaties moeten worden vervangen, het klimaat is niet optimaal en het pand voldoet niet aan de duurzaamheidseisen. Van de wethouder is een toezegging ontvangen dat een investeringsplan volgt met onderbouwing. Hierin worden divers opties uitgewerkt, want bij voorbaat is een nieuw stadhuis of volledige revitalisatie van het huidige pand geen uitgemaakte zaak. De VVD Maassluis wil graag een helder overzicht hebben om een gedegen keuze te maken voor deze miljoeneninvestering.
  • Personeel: het aantrekken van personeel is overal een probleem, de krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Voor de gemeente Maassluis is het van belang dat er meer medewerkers in vaste dienst komen. Zij moeten kunnen werken in een dynamische en moderne werkomgeving (wederom de vraag rondom het stadhuis) bij een werkgever waar complexe problemen aan te pakken zijn.
  • Duurzaamheid: de duurzaamheidsopgave is breed en de doelen die liggen voor 2040 en 2050 lijken nog ver weg, maar nu is actie vereist. Daarom is de motie uitbreiding duurzaamheidsteam ingediend, met al doel een duurzaamheidsteam te vormen binnen de gemeenten die zich bezig houdt met al deze vraagstukken. VNG is in onderhandeling met het Rijk om hiervoor geld beschikbaar te stellen voor gemeenten.
  • Veiligheid: uit cijfers blijkt dat Maassluis een veilige stad is, maar om ons heen horen wij dat het veiligheidsgevoel onder druk staat. Wij horen veel klachten over te hard rijden in woonwijken, illegaal vuurwerk afsteken, verrommeling in de buitenruimte door vervuiling en verkeerd aanbieden van afval. Alleen preventieve maatregelen communiceren lost dit probleem niet op. VVD Maassluis ziet en gat tussen de rechten van de politie en de handhaving. De motie handhaving prominenter in de stad is ingediend om te vragen voor meer bevoegdheden voor team Handhaving en Toezicht en voor een verhoging van de boetes in de APV om een gedragsverandering te bewerkstelligen.
  • Buitenruimte: in het coalitieakkoord is afgesproken om meer te gaan doen én om te investeren in de buitenruimte en infrastructuur. Daarbij hoort ook onderhoud en reparatie. Te vaak zijn herstelwerkzaamheden van kwalitatief te slechte kwaliteit, wat inwoners en de VVD Maassluis ergert. Een recent voorbeeld hiervan is de kwalitatief onder de maat uitgevoerde werkzaamheden van de lus om het Marelplein. Met de motie toezicht en controle op uitvoerend werk wordt gevraagd uitgevoerd werk voor afronding te controleren op kwaliteit en indien dit niet voldoet te laten herstellen
  • Sport: sport is belangrijk voor de gezondheid van inwoners. De sportverenigingen hebben de afgelopen twee coronajaren enorm last gehad en zijn hiervan nog niet hersteld. De vraag aan de wethouder is om de prijsverhogingen voor sportverenigingen een jaar uit te stellen en de kosten daarvan te dekken uit het coronanoodfonds. In ruil daarvoor wordt wel gevraagd aan de verenigingen om inzet te tonen om het verenigingsleven toekomstbestendig te maken door samen te werken en te verduurzamen.
  • Veilig verkeer: in de jaren ’80 zijn vele rotondes aangelegd, met de toenmalige verkeersintensiteit was dit een logische en veilige keuze.  Inmiddels is het verkeer, de intensiteit en vooral het gedrag veranderd, waardoor de doorstroming en veiligheid in het gedrang komt. Gevraagd is om in het fietsplan dat in 2023 wordt opgeleverd na te denken over de veiligheid dor te kijken naar de voorrangspositie van fietsers, rotondes opnieuw te beoordelen en om verkeersstromen elkaar zo min mogelijk te laten kruisen.
  • Havenplein: om de Kade goed te ontsluiten is gevraagd naast het bekijken van het Havenplein ook de verbreding van de Koepaardbrug in het onderzoek mee te nemen. Vanwege de mogelijkheden voor doorstroming en veiligheid.
  • Ondernemers: aan de ene kant moet Maassluis aantrekkelijk zijn en blijven voor nieuwe en bestaande ondernemers, maar aan de andere kant is er herontwikkeling van bedrijvigheid naar wonen in de stad. Denk hierbij aan de Kapelpolder en de voormalige bankenstrip op de Uiverlaan. Het is van belang dat ondernemers zich nog steeds kunnen blijven vestigen in de stad.