Tijdens het debat over de begroting 2023-2026 heeft fractievoorzitter Dick
Snoeck een drietal moties ingebracht en een helder betoog gehouden over onder meer
het stadhuis, verkeer en ondernemers.
Dit betoog begon met de huidige maatregelen vanuit Maassluis voor de middengroep:
De begroting is nu de eerste uitwerking van het coalitie akkoord en geeft financieel de kaders aan van waaruit het toegezegde college programma kan worden uitgewerkt. Omdat 2026 nog onzeker is, doen wij niet mee met het graaien uit de overschotten en steunen wij de motie van het CDA om een voorziening te treffen t.b.v. het begrotingsjaar 2026, waarbij wel de kanttekening willen maken dat zodra er financiële ruimte komt vanuit het rijk en de reserve voorziening 2026 niet nodig blijkt te zijn, dat deze terug vloeit naar de algemene reserve.
De € 1 miljoen die beschikbaar is gesteld door het college voor het verlichten van de lasten is wat betreft VVD Maassluis voor de groep die geen recht heeft gehad op toeslagen etc. Deze middengroep, de motor van Nederland die elke dag naar zijn of haar werk gaat, moet ondersteunt worden in deze tijd van extreme inflatie. De afgelopen jaren is er steeds vanuit de solidariteitsgedachte veel ondersteuning geboden aan de sociale minima en ook nu heeft het kabinet Rutte die groep collectief gesteund, maar steun aan de motor van Nederland hapert en is nagenoeg niet geholpen. De solidariteit is nu hard nodig voor de motor van Nederland, ook om chagrijn bij deze groep de voorkomen. De motor is daar veel te belangrijk voor.
Daarnaast is een aantal punten aangekaart.
- Stadhuis:
de technische levensduur van het stadhuis loopt richting de einddatum, diverse
installaties moeten worden vervangen, het klimaat is niet optimaal en het
pand voldoet niet aan de duurzaamheidseisen. Van de wethouder is een
toezegging ontvangen dat een investeringsplan volgt met onderbouwing. Hierin
worden divers opties uitgewerkt, want bij voorbaat is een nieuw stadhuis
of volledige revitalisatie van het huidige pand geen uitgemaakte zaak. De
VVD Maassluis wil graag een helder overzicht hebben om een gedegen keuze
te maken voor deze miljoeneninvestering.
- Personeel:
het aantrekken van personeel is overal een probleem, de krapte op de arbeidsmarkt
is overal voelbaar. Voor de gemeente Maassluis is het van belang dat er
meer medewerkers in vaste dienst komen. Zij moeten kunnen werken in een
dynamische en moderne werkomgeving (wederom de vraag rondom het stadhuis)
bij een werkgever waar complexe problemen aan te pakken zijn.
- Duurzaamheid:
de duurzaamheidsopgave is breed en de doelen die liggen voor 2040 en 2050
lijken nog ver weg, maar nu is actie vereist. Daarom is de motie
uitbreiding duurzaamheidsteam ingediend, met al doel een
duurzaamheidsteam te vormen binnen de gemeenten die zich bezig houdt met
al deze vraagstukken. VNG is in onderhandeling met het Rijk om hiervoor geld
beschikbaar te stellen voor gemeenten.
- Veiligheid:
uit cijfers blijkt dat Maassluis een veilige stad is, maar om ons heen
horen wij dat het veiligheidsgevoel onder druk staat. Wij horen veel
klachten over te hard rijden in woonwijken, illegaal vuurwerk afsteken,
verrommeling in de buitenruimte door vervuiling en verkeerd aanbieden van
afval. Alleen preventieve maatregelen communiceren lost dit probleem niet
op. VVD Maassluis ziet en gat tussen de rechten van de politie en de
handhaving. De motie handhaving prominenter in de stad is ingediend
om te vragen voor meer bevoegdheden voor team Handhaving en Toezicht en voor
een verhoging van de boetes in de APV om een gedragsverandering te
bewerkstelligen.
- Buitenruimte:
in het coalitieakkoord is afgesproken om meer te gaan doen én om te
investeren in de buitenruimte en infrastructuur. Daarbij hoort ook
onderhoud en reparatie. Te vaak zijn herstelwerkzaamheden van kwalitatief
te slechte kwaliteit, wat inwoners en de VVD Maassluis ergert. Een recent
voorbeeld hiervan is de kwalitatief onder de maat uitgevoerde werkzaamheden
van de lus om het Marelplein. Met de motie toezicht en controle op uitvoerend
werk wordt gevraagd uitgevoerd werk voor afronding te
controleren op kwaliteit en indien dit niet voldoet te laten herstellen
- Sport:
sport is belangrijk voor de gezondheid van inwoners. De sportverenigingen
hebben de afgelopen twee coronajaren enorm last gehad en zijn hiervan nog
niet hersteld. De vraag aan de wethouder is om de prijsverhogingen voor
sportverenigingen een jaar uit te stellen en de kosten daarvan te dekken
uit het coronanoodfonds. In ruil daarvoor wordt wel gevraagd aan de
verenigingen om inzet te tonen om het verenigingsleven toekomstbestendig
te maken door samen te werken en te verduurzamen.
- Veilig
verkeer: in de jaren ’80 zijn vele rotondes aangelegd, met de toenmalige verkeersintensiteit
was dit een logische en veilige keuze. Inmiddels is het verkeer, de intensiteit
en vooral het gedrag veranderd, waardoor de doorstroming en veiligheid in
het gedrang komt. Gevraagd is om in het fietsplan dat in 2023 wordt opgeleverd
na te denken over de veiligheid dor te kijken naar de voorrangspositie van
fietsers, rotondes opnieuw te beoordelen en om verkeersstromen elkaar zo
min mogelijk te laten kruisen.
- Havenplein:
om de Kade goed te ontsluiten is gevraagd naast het bekijken van het
Havenplein ook de verbreding van de Koepaardbrug in het onderzoek mee te
nemen. Vanwege de mogelijkheden voor doorstroming en veiligheid.
- Ondernemers: aan de ene kant moet Maassluis aantrekkelijk zijn en blijven voor nieuwe en bestaande ondernemers, maar aan de andere kant is er herontwikkeling van bedrijvigheid naar wonen in de stad. Denk hierbij aan de Kapelpolder en de voormalige bankenstrip op de Uiverlaan. Het is van belang dat ondernemers zich nog steeds kunnen blijven vestigen in de stad.