Zet je licht aan!

Onze fractievoorzitter Dick Snoeck en kandidaat-raadslid Richard van Scherpenzeel hebben afgelopen week bij de scholen van Maassluis zogeheten tags aangebracht op de bestrating. De tags (biologisch afbreekbaar) zijn gebruikt om de leerlingen erop te wijzen om hun licht op de fiets aan te zetten.

Een derde van de fietsers heeft wel werkende fietsverlichting, maar gebruikt het niet. Waarom mensen de lampjes niet aanzetten, kan simpele redenen hebben zoals: ze vergeten het of ze vinden het niet belangrijk genoeg voor een klein stukje.

De VVD Maassluis wil het verkeer veiliger maken en fietsers er aan herinneren hun licht aan te zetten. Het idee: een sjabloon met de tekst: ‘Zet je licht aan’, en een smiley erachter, die je met spuitkrijt eenvoudig op de fietspaden spuit. Wat blijkt? In plaats van 4 op de 10, hebben 6 op de 10 fietsers na het lezen van de tekst “Zet je licht aan” hun licht aan. De smiley geeft mensen het gevoel dat hun gedrag wordt beloond.