De begroting 2022-2025

Maassluis komt weer tot leven en er is door iedereen met veel inzet doorgewerkt. De financiën zijn op orde en met een sluitende begroting kunnen we doorpakken om Maassluis nog mooier te maken dan het al is,

En als er al zaken zijn die iets extra’s nodig hebben, kunnen we de puntjes op de “i” zetten en daar waar nodig een tandje bijzetten. Dit kan omdat we de reserves op orde hebben.

De recente positieve berichten uit de oktoberbrief zijn voor de VVD geen vrijbrief om extra gelden uit te gaan geven.

De WMO lijkt budgettair onder controle. Maar is dat blijvend? of zal uitgestelde zorg leiden tot tekorten. Wat verwacht de wethouder?

Stroomopwaarts staat solide en voert haar taken naar behoren uit.

Een betaalde baan is nog altijd de beste manier om uit armoede te komen en op dit moment zijn er helaas nog ruim 750 mensen afhankelijk van Stroomopwaarts. Gezien de tekorten op de arbeidsmarkt liggen daar absoluut kansen.

Jeugdzorg staat onder druk, Corona heeft de problematiek versterkt en de zorgvraag neemt toe. De bedrijfsbelangen van de aanbieders houden mogelijk mensen langer dan nodig in een zorgtraject.

De behandeling moet erop gericht zijn mensen zo snel als mogelijk weer zelfstandig te laten functioneren. Zonder dat zorg een langdurig verdienmodel is. Wie echt hulp nodig heeft, kan zich melden. We vinden dat ouders altijd als eerste verantwoordelijk zijn de opvoeding en hun kinderen te loodsen langs alle huidige verleidingen.

De jeugdzorg dichtbij organiseren is binnen MVS spannend, omdat het wel moet lukken en niet ten kostte van de jeugd mag gaan.  De MVS variant heeft hoge verwachtingen. De VVD blijft dat op de voet volgen, want goede zorg moet dichtbij, beschikbaar en betaalbaar zijn en blijven.

Wonen is een hot Item. Iedereen vindt het van belang dat zo veel mogelijk mensen in Maassluis kunnen blijven wonen. Echter lijkt de groep mensen die te veel verdienen voor sociale huur, maar te weinig om te kunnen kopen nu tussen wal en schip te vallen. Door het bouwen van woningen in ieder segment ontstaat er ruimte om in Maassluis te blijven of te komen wonen.

Maassluis is bijna volgebouwd en herontwikkeling is een langdurig en complex proces.  Op korte termijn geeft dat weinig ruimte. De geplande nieuwbouw zal zorgen dat de doorstroming bevorderd wordt op de woningmarkt en geeft de starter kansen. Maar dan moeten zij wel een hypotheek kunnen krijgen. Aangezien de huidige starterslening in Maassluis achterhaald is en niet meer aansluit bij de huidige woningmarkt, dient de VVD de motie “starterslening conformeren aan Nationale Hypotheek Garantie” in. Het dictum luidt:

De Starterslening te koppelen aan de maximale NHG marktwaarde norm en de hoogte van de te verstrekken lening te verhogen naar maximaal 35.000 euro.

Bij Bouwen, Bouwen hoort een goede infrastructuur.

We moeten naar ons werk, school en andere activiteiten. De recente Mobiliteits- en Parkeervisie zet de automobilist nu al op de laatste plaats. Maar zolang er geen alternatief is, blijft de auto het belangrijkste vervoermiddel voor het merendeel van de Maassluizers.

Een goed wegennet is niet alleen voor inwoners belangrijk, maar ook voor hulpdiensten

Het weggennet staat onder druk, zeker gezien de mogelijke blokkade op de Maassluisseweg door Maasland. Welke alternatieven zijn er nog? Voor de VVD Maassluis is een blokkade op de Maassluisseweg absoluut geen optie.

Om de oplossing in het openbaar vervoer te zoeken is strategisch gevaarlijk. De MRDH heeft de belangen van het OV in Maassluis niet hoog in het vaandel staan. Buslijnen zijn geschrapt zonder dat we hier een echte zeggenschap over hadden.

De metro is een goede uitbreiding en een vervolg naar het Westland en Den Haag is wenselijk. Maar zolang de Metro ons ophaalt in Maassluis, en nog niet brengt waar we moeten zijn. Staat de Auto op nr. 1.

De VVD is van mening dat de Kade voornamelijk ontsloten moet worden via de verplaatsing van de spoorwegovergang. Wat is hiervan de status?

Daarnaast vragen wij aandacht voor de parkeerdruk in oudere wijken.

Met een grotendeels gesubsidieerde  Metropolitane Fietsroute wordt een fietssnelweg door Maassluis ontwikkeld. De Voorkeursroute heeft niet onze voorkeur, wij zetten vraagtekens bij de veiligheid en of alles binnen het gestelde budget te realiseren is.

Vorige week gaf u aan dat de plannen voor de hele MFR inclusief financiële onderbouwing naar de raad komt. Maken de recent gepresenteerde varianten voor de Julianalaan een onderdeel uit van de MFR  en worden deze ook gesubsidieerd door de MRDH?

Bij een duurzame infrastructuur hoort ook nadenken over de het toekomstig gebruik. In de toekomst zal er meer elektriciteit gebruikt worden als gevolg van het laden van elektrische auto’s. Maar ook door het terugleveren van energie aan het net.

Om klaar te zijn voor de toekomst dienen we de motie “toekomstbestendige elektrische infrastructuur” in:  Het dictum luidt  Bij nieuwe Ontwikkelingen en bestemmingsplannen te onderzoeken of de elektrische infrastructuur ruim toereikend is voor het toekomstig gebruik. Waarbij rekening gehouden wordt met teruglevering van de energie, gewonnen uit zonnepanelen en de mogelijkheid om deze op te slaan. Waarbij de straatverlichtingsarmaturen tevens kunnen dienen als een oplaadpunt voor auto’s en fietsen.

Maassluis is een aantrekkelijke stad, we investeren veel. In winkelcentra, Toerisme, cultuur en sport. Door de corona crisis zijn veel organisaties en ondernemers met tozo en ander maatregelen overeind gehouden.  Kunnen we vanuit het Corona Noodfonds met een doelgroepen beleid kijken of we organisaties en ondernemers een extra steuntje in de rug kunnen blijven geven? Kan bijvoorbeeld de korting op de precarioheffing doorgaan?

Ten behoeve van de lokale ondernemers zouden we graag zien dat er zo veel als mogelijk bij hen gekocht wordt. Daartoe de volgende Motie: “Lokaal inkopen”, het dictum luidt: Wij verzoeken het college zoveel als mogelijk lokaal in te kopen, daar waar het inkoopbeleid dit toelaat.

Voorzitter mijn laatste punt: Sport en Cultuur. Zeer belangrijk voor Maassluis. We ontmoeten en ontspannen daar. Er is en wordt fors geïnvesteerd. De Koningshof is hierin een belangrijk onderdeel en de inhuizing van de cultuuracademie een versterking hiervan.

Wat kan er nog meer worden gedaan om binnen de sport- en cultuursector de samenwerking te versterken zodat we de diversiteit kunnen behouden voor de inwoners van Maassluis.

Tot zover.