De investering in de Metropolitane Fietsroute (MFR) is een kans om het fietsnetwerk voor decennia’s uit te breiden.
Dit moet van de VVD Maassluis optimaal veilig zijn en de overige verkeersdeelnemers niet of zo min mogelijk in de weg zitten.
Voetgangers en auto verkeer tussen de Noorddijk en de Zuiddijk met de Hoogstraat als gevaarlijkste onderdeel, zijn ondergeschikt en in gevaar als de Fiets A20 zo wordt aangelegd, zeker met de moderne elektrische fietsen. Daarnaast zal de doorstroming van overig verkeer elders in gevaar komen.
Wij zijn daarom voorstander van de alternatieve route. Een route die eveneens de nieuwe wijken aan de kade en het balkon zal verbinden met het bestaande netwerk.
Het realiseren van een veilige verkeers infrastructuur maken is een hoofdtaak van de gemeente en als dat gepaard gaat met een hogere investering, dan is dat uitgesmeerd over 25 jaar afschrijving zeer acceptabel. Want een veilige en goede infrastructuur mag wat kosten.
Veiligheid aan de Julianalaan kan ook anders ingeregeld worden. In plaats van dimensionaal te denken is daar een combinatie van maatregelen nodig. De snelheid terug te brengen naar 30 km/h , deze te handhaven icm het verplaatsen van het havenplein zodat de nieuwe woonwijk aan de kade via die kant ontsloten wordt.