Problemen met aanvragen laadpalen in Maassluis

Op dit moment wordt de auto-industrie onder druk van de Europese regelgeving gepusht om elektrische auto’s te produceren en uiteindelijk zal er een verbod zijn op auto’s met fossiele brandstoffen in het jaar 2030. Dat vraagt om een nieuwe infrastructuur. De toename van de elektrische auto’s is niet meer te stoppen maar die auto’s moeten wel ergens kunnen worden opgeladen. Zeker in een woonstad als Maassluis waar inwoners voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de auto.

De VVD pleit al langer voor een goed beleid inzake een goede laadinfrastructuur in Maassluis. Niet alleen laag kilowattuur stations maar ook zeker snel laadstations.
Het weer niet inplannen van enkele laadstations bij de nieuwe sportzaal aan de Sportlaan, vinden wij een gemiste kans.

De aanvraag kon tot voor kort worden gedaan via www.openbaarladen.nl , dit is op de gemeentewebsite te vinden. Bij navraag blijkt dat dit niet meer mogelijk is, hetgeen leidt tot een forse stagnatie en belemmering van het de inwoners die graag willen bijdrage aan co2 reductie middels elektrisch rijden.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

Waarom is de samenwerking gestaakt met www.openbaarladen.nl ?

Waarom wordt er niet met meer aanbieders gewerkt in de gemeente en daarmee tevens concurrentie op de prijs per kW te bevorderen.

Wanneer mogen we het al lang gevraagde beleid inzake elektrisch laden verwachten?

En wanneer kunnen inwoners weer een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor een laadpaal in de wijk?

Graag uw reactie

Reactie Wethouder Voskamp:

Als gemeente Maassluis zijn wij bezig om samen met 30 andere gemeenten een nieuwe concessie aan te besteden voor de aanleg en exploitatie van de laadpalen in Maassluis.

Deze aanbesteding is vorig jaar gestart en zal deze maand worden afgerond.

Deze concessie gaat per 1 Juli in en moet dat gaan doen dat er voor 2030 genoeg laadpalen in Maassluis zijn. Op dit moment hebben wij genoeg laadpalen in Maassluis.
Enige tijd geleden heeft de huidige aanbieder (Allego) vooruitlopend op de aanbesteding besloten om geen nieuwe laadpalen te plaatsen. Dit is de reden dat er op dit moment geen aanvraag ingediend kan worden via www.openbaarladen.nl

In de buitenruimte willen wij juist geen meerdere aanbieders hebben, om verrommeling van de buitenruimte te voorkomen en in de nieuwe concessie zorgt bijvoorbeeld voor een hele scherpe prijs.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de mobiliteitsvisie en die zal z.s.m. worden gestuurd naar de raad. Inwoners kunnen contact opnemen met het gemeentehuis inzake het aanvragen van nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s.