Vanavond is er een commissie geweest over de concept-Mobiliteitsvisie Maassluis 2020-2040.
Onze Motie 9 van November 2019 is afgedaan met de startnotitie Mobiliteitsvisie. In de visie is echter niets te lezen wat getuigd van een visie op de ontwikkeling van een laadpalen netwerk voor de auto of andere vervoersmiddelen en het beoogd gebruik daarvan.
Willen wij bijvoorbeeld snel-laadpalen voor bezoekers van winkelcentra en voor toeristen?
Hoe lossen we het laden van elektrische auto’s op voor eigenaren met een parkeergarage onder hun appartement?
Hoe gaan we “parkeren” aan de paal tegen, als het laden voltooid is?
De bekende vragen worden in deze visie, ondanks de toezeggingen, niet van een antwoord of een denkrichting voorzien.
Deze visie komt helaas niet verder dan de uitspraak op pagina 30 dat de gemeente zich inzet voor een dekkend elektrisch laden netwerk.
Hoe kan dit?
Wij willen dat dit aan de visie wordt toegevoegd en hopen snel beleid te kunnen verwachten over elektrisch laden?
Dit beleid mag wat ons betreft vooruitlopen op de definitieve visie. Graag hierop uw vooruitzichten?
Op pagina 20 wordt gesproken over het invoeren van betaald parkeren. Voor ons is dit niet acceptabel.
Hoe komt dergelijke mogelijkheid in ONZE visie terecht?
Graag deze toespeling uit de visie verwijderen.
- Het stuk spreekt van durven experimenteren, waar we ons als Maassluis altijd als volger op willen stellen.
Onzes inziens moet het stuk de Maassluise visie weergeven en dus aangeven dat we alle ontwikkelingen volgen en ons aansluiten bij kansrijke mogelijkheden.
Graag geven we u nog onze algemene mening over het stuk mee. Het document bevat veel tekst die de huidige situatie omschrijft en inzichten en uitgangspunten van derden weergeeft, zoals van de provincie en MRDH. De werkelijke visie van Maassluis moet wel een beetje gezocht worden in het stuk.
Dat we aanhaken bij zaken, zoals bijvoorbeeld de bewustwordingscampagne van het Rijk, is interessant, maar heeft niet zoveel met ONZE visie te maken. Graag zouden we zien dat het stuk opnieuw wordt opgebouwd met inleiding, toelichting gevolgd door de visie die Maasluis heeft.
Wat vinden WIJ belangrijk, wat willen WIJ daarom bereiken en in welke richting denken WIJ zaken te ontwikkelen.
Wat we werkelijk gaan doen behoort dan in de hieruit volgende beleidsstukken te worden bepaald.
We zijn wat betreft openbaar vervoer sterk afhankelijk van MRDH. We hebben daarop maar betrekkelijke invloed en het is daarmee gevaarlijk de auto ondergeschikt te maken en autootje te pesten.
Dit zou in de visie niet voorkomen, zo gaf het adviesbureau van de gemeente Maassluis in de voorgaande thema-avond aan. Nu is eventueel betaald parkeren toch de visie in geslopen.
Wij zullen ons altijd inzetten om betaald parkeren tegen te gaan in Maassluis!
Forenzen verkeer is belangrijk voor onze stad en daarmee ook de mogelijkheden de auto te gebruiken en te parkeren.
In het kader van veiligheid is het van belang om een goede scheiding van diverse verkeersdeelnemers te hebben.