Informatie Detailhandel Kapelpolder

In de gemeente Maassluis zijn afspraken gemaakt over hoe wij met elkaar Maassluis vorm willen geven: waar komen parken, waar komen woningen en welk type woningen, hoe lopen de wegen en uiteraard ook waar vestigen we winkels. In de speciaal voor detailhandel aangewezen winkelgebieden is door de Gemeente Maassluis met geld van u en ons geïnvesteerd zodat ondernemers zich kunnen vestigen en alle Maassluizers op een prettige wijze de winkels kunnen bereiken.

Het opknappen, aantrekkelijk maken en de instandhouding heeft miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld gekost. Dit is geen cadeau voor de ondernemers. Winkeliers betalen dit in de vorm van belasting terug. Het is ons doel om aantrekkelijk te zijn voor ondernemers om zich te vestigen in Maassluis, maar nooit ten kosten van de Maassluizer. Om deze balans te bewaren is afgesproken dat er geen ruimte is voor detailhandel in niet aangewezen gebieden.

In het bestemmingsplan van de Kapelpolder is afgesproken dat de Kapelpolder geen omgeving is voor detailhandel.

Door het weigeren van detailhandel in de Kapelpolder doen we de ondernemers niet te kort, zij zijn welkom om zich te vestigen in de aangewezen gebieden. Dan hebben zij te maken met dezelfde spelregels als alle andere ondernemers. De concurrentie is gelijkwaardig, ondernemers kunnen zelf laten zien wie de beste en meest voordelige is!

Wij hebben in de gemeente Maassluis te maken met leegstand in de voor detailhandel aangewezen gebieden. Dit maakt winkelcentra onaantrekkelijk voor bezoekers. Ons doel is dan ook deze leegstand weg te werken. Wij nodigen iedereen die onder gelijkwaardige omstandigheden wil ondernemen uit zich te oriënteren.

Bij uitdagingen kunt u ons altijd vinden, wij denken graag mee.

Wij kunnen echter niet meegaan in het faciliteren van niet toegestane detailhandel dat de concurrentiepositie van andere ondernemers onderuithaalt en de aantrekkelijkheid van aangewezen winkelcentra kapot maakt. Wij staan niet toe dat er zo wordt omgegaan met het geïnvesteerde gemeenschapsgeld. Dit is oneerlijk voor de ondernemer én voor de Maassluizer. U mag juist van de VVD verwachten dat wij hierop toezien.

Tot slot voelen wij ons genoodzaakt om in te gaan op de berichtgeving op social media ten aanzien van onze vragen over vestiging detailhandel in de Kapelpolder. Mocht iemand naar aanleiding van dergelijke berichten vragen hebben of wederhoor wensen, dan staan de raadsleden van de VVD klaar om u hierover te informeren. U krijgt altijd een gemotiveerde reactie van ons.