Motie Metropolitane Fietsroute
De Raad van de gemeente Maassluis, in vergadering bij een op 27 oktober 2020
Overwegende dat:
1. De gemeente Maassluis het fietsen promoot als goed alternatief voor de auto, waarbij investeringen in veiligheid, infrastructuur en bereikbaarheid voor fietsverkeer ertoe leiden dat men eerder de fiets pakt voor onder andere woon-werkverkeer en hiermee wordt ingezet op een toename van het aantal fietsers in de stad.
2. Gescheiden houden van verkeersstromen voor de verschillende verkeersdeelnemers een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid levert, zowel bij het niet gebruikmaken van dezelfde rijbaan alsook het kruisen van de rijbanen.
3. Het principe van een Metropolitane fietsroute, zoals gedefinieerd en gesubsidieerd door de MRDH, moet voldoen aan de uitgangspunten. Oa. Veiligheid, niet parallel aan bestaande routes en het liefst niet langs drukke wegen.
4. De aanleg van een Metropolitane fietsroute door Maassluis breed gedragen wordt door de Raad.
5. Er nog vragen zijn bij de inpassing van de voorgestelde route en eventuele alternatieven
6. De Metropolitane fietsroute, met daarin de veiligheidsmaatregelen om de fietser te beschermen en voorrang te verlenen, zo min mogelijke invloed mag hebben op de toegankelijkheid van aan liggende woongebieden.
Spreekt zijn mening uit dat:
1. In de Raad alternatieven naar voren zijn gebracht voor het maassluise deel van de Metropolitane fietsroute. We hebben die onvoldoende kunnen vergelijken met door MRDH voorgestelde route op het gebied van veiligheid, investeringen en impact voor de overige weggebruikers.
2. Kansrijke alternatieven en opties een verbetering van de voorgestelde route kunnen zijn
3. Het huidige rapport van MRDH, uitgevoerd door Sweco niet voldoende weergeeft wat op dit moment en bij toekomstige plannen de gevolgen zijn voor de doorstroming en de toegankelijkheid van de woongebieden langs de voorkeursroute zowel positief als negatief
4. De veiligheid van bewoners en voetgangers langs de route moet geborgd zijn in de uiteindelijke route.
5. Het scheiden van verkeerstromen zal leiden tot een verhoging van de verkeersveiligheid.
Verzoekt het college binnen de gestelde kaders van de MRDH en de gemeenteraad.
· De huidige voorkeursroute opnieuw te valideren op veiligheid, doorstroming van de verschillende weggebruikers, impact op bestaande wijken en het investeringsbedrag rekening houdend met de genoemde knelpunten.
· De aanvullende gepresenteerde “gele”route op eenzelfde manier te onderzoeken en te valideren zodat een eenduidig beeld ontstaat en een vergelijking mogelijk is.
· De raad in staat te stellen om schriftelijk voor 15/11 nog aanvullende kansrijke variaties op de “gele” route aan te leveren.
De resultaten van de validatie aan de raad te presenteren in het 2e kwartaal van 2021.
Via de volgende link heeft u meer informatie: Raadslid Johan Verhoeven geeft uitleg aan de WOS